tisdag 30 september 2014

Båtutflykt och Spinalonga

Förutom utflykter på egen hand i bil på Kreta så hängde vi med på två utflykter som Ving ordnade. En av dessa var Spinalongautflykten. Förutom att turen gick till Spinalonga som bl.a. har fungerat som en spetälskekoloni som ingick det båttur, badstopp, BBQ och ett besök i Agios Nikolaos.

Bussen hämtade upp vid hotellet och sedan åkte vi raka vägen till Agios Nikolaos där båten väntade på oss.






Efter en båttur på lite drygt 30 minuter så var vi framme vid dagens första stopp - halvön Kolokitha där det blev bad- och matstopp. Här finns ingen jättestrand om man säger som så och vi var inte enda båten som lade till här denna dag. Då det var rätt så mycket folk på liten yta så bestämde jag och syrran oss för att vi skulle bada direkt från båten istället för från land. Tyvärr finns det ingen bild på mig när jag badar som jag kan lägga upp här, då jag har konstiga miner på allihop...



Innan vi lade till vid Kolokitha berättade vår reseledare att det uppe på "toppen" av halvön så finns det en liten kyrka och en fantastisk utsikt. Då jag trodde att det skulle ta typ hela badstoppet att ta sig dit upp och ner igen så avstod jag denna lilla promenad. Jag ville hellre bada. Syrrans sambo, ville dock inte missa tillfället så han tog och traskade uppför kullen. Och det är ju tacksam för så här i efterhand då han tog flera bra bilder. Och utsikten var det verkligen inget fel på. Det ser man ju på bilderna. Och han hann faktiskt med ett dopp med innan maten serverades!

Maten i sig var ingen jätte-BBQ precis. Man fick en köttskiva, rejäl sådan visserligen, och lite sallad som de kallade för grekisk, men det kan jag inte hålla med om, en brödbit, ett äpple och ett glas apelsinjuice eller vitt vin.

Utsikt från kyrkan
 







Hyfsat mätta och belåtna åkte vi sedan vidare mot huvudstoppet denna dag - Spinalonga! Spinalonga är idag kanske mest känd för att det var en spetälskekoloni, så sent som 1904-1957 faktiskt. Jag måste erkänna att jag hade inte den blekaste aning om att spetälska grasserade så sent. Det kan verka grymt, och det var det säkert också, att man blev hitskickad om man hade spetälska. Man fick inte träffa sin familj eller sina vänner. Men det här var ju ändå ett sätt att isolera sjukdomen. Trots isoleringen här på ön, inte ens 10 min båtfärd från Plaka på "fastlandet" så gjorde man allt man kunde för att de skulle ha det så bra som möjligt. Man byggde ett sjukhus, och här fanns taverna, butiker, kyrka, skola, frisör och bio! Man fick elektricitet ganska tidigt. Nu minns jag inte exakt när det var, men jag vet att man fick el på Spinalonga före man fick det i Plaka!


Spinalonga, sett från Plaka
Som jag skrev lite tidigare så är ön idag mest känd för att vara en spetälskekoloni. Europas sista faktiskt. Men här har bott människor under flera århundraden, även om ön är obebodd nu. 1570 anlade venetianerna en fästning för att skydda inloppet till den perfekta naturhamnen. Venetianerna var kvar på ön fram till 1715. Detta trots att turkarna (osmanerna) intagit Kreta mer än ett halvsekel tidigare. Turkarna ockupperade ön fram till 1903 då de sista turkarna lämnade ön. Så Spinalonga har varit med om mycket spännande, det är ju helt klart.
Rest av den venetianska fästningen?
Idag består Spinalonga av en mängd ruiner, vilket gör att man tror att husen är bra mycket äldre än vad de faktiskt är! Av någon anledning så beslöt man sig för att ta bort taket på alla hus när ön övergavs som spetälskekoloni. Jag fick aldrig klart för mig varför man beslöt att man skulle plocka bort taken. Kanske för att man inte vill att någon ska få för sig att bo här?


Kyrkan på Spinalonga


Jag på vandring...
 


Efter guidningen på Spinalonga fick vi lite fri tid på ön och då valde vi (jag, syrran och C) att vi tar en promenad runt ön. Det var en lite konstig känsla att gå omkring längs gatan och husen på Spinalonga när man vet att ca 700 personer ändå har bott här totalt. Helt avskärmade från familj och vänner. Men, det var inte bara elände här måste jag ju säga. Man lärde känna nya människor, och helt naturligt så uppstod tycke mellan två personer lite då och då, och här förekom både bröllop och barnafödande!



Begravningsplatsen.
 
Vi for sedan tillbaka till Agios Nikolaos - "Kretas lille hjärteby" (ska läsas på danska) där vi fick 45 minuter på oss att strosa omkring innan bussen tog oss tillbaka till hotellet. Lite kort om tid kan jag tycka. Vi hann med en snabbfika (glass och kall cola) och ett toalettbesök innan det var dags att börja bege sig till bussen igen. Men, jag fick allt besöka Agios Nikolaos vid ett senare tillfälle då vi hade hyrbilen, så jag fick se lite mer av staden!
Agios Nikolaos sett från båten
Det här var en underbar utflykt, även om jag hade förväntat mig lite mer av Spinalonga. Eller åtminstone lite mer tid att få gå omkring bland ruinerna och verkligen insupa atmosfären.

Inga kommentarer: