söndag 21 augusti 2011

Kumlaby kyrka

På Visingsö finns det två kyrkor. Den ena kyrkan, Brahekyrkan, har jag redan bloggat om. Den andra kyrkan på ön är Kumlaby kyrka, ca 3 km från hamnen, norrut.

Kumlaby kyrka
Det här en kyrka med lång och brokig historia. Här, intill ett omfattande gravfält, anlades den första kristna kyrkan på ön på 1000-talet. Den byggdes som många andra tidiga kyrkor, i trä, men ersattes av en stenkyrka på 1100-talet.

Kyrkan består av långhus, kor, absid och ett något senare tillbyggt västtorn. På 1400-talet valvslogs kyrkan och pryddes med kalkmålningar med motiv från helgonlegender och medeltida symbolik. Under medeltiden fungerade Kumlaby kyrka både som församlingskyrka för de boende på norra delen av ön, samt som försvarsanläggning under orostider.


Under 1500-talet slogs Visingsös båda församlingar samman till en, och när Brahekyrkan stod färdig på 1630-talet flyttades all kyrklig verksamhet dit. Per Brahe förvandlade då Kumlaby kyrka till skollokal för "Schola Brahea" - el Visingsborgsskolan som grundats av Per Brahe d.y. Per Brahe lät kapa tornspiran och uppförde en plattform där eleverna studera astronomi. Kyrkan fungerade som skola i 175 år, innan den lämnades åt sitt öde.

Under några år på 1800-talet använde Missionskyrkan kyrkan som sin lokal. 1922 genomgick kyrkan en genomgripande restaurering som gav den sitt nuvarande utseende.

Första gången jag var på Visingsö, var jag faktiskt aldrig inne i kyrkan. Jag ville vänta tills syrran var med. Hon blir ju lite "putt" om jag redan "gjort allt" när vi är ute på våra äventyr! Däremot så passade jag på att gå ett varv på kyrkogården, och hittade en hel drös med vackra gravstenar! Men när syrran då var på plats tidigare i somras, så passade vi på att besöka kyrkan och gå upp i det berömda tornet, när Remmalaget ändå stannade här vid kyrkan.
En av gravstenarna på kyrkogården
Det här är en kyrka helt i min smak! "Liten" stenkyrka, och inte alltför mycket inredning som "stör". Här i Kumlaby kyrka finns det inte ens fasta kyrkbänkar! Detta beror ju naturligtvis på att kyrkan användes som skollokal under många år och att man då rev bort kyrkbänkarna...

Kumlaby kyrka, interiört
Och så var det ju det där kyrktornet med... Jag och syrran var ju tvungna att gå upp i det. Syrran hade ju dessutom inte vågat sig upp när hon var här på skolresan... ;) Och det är ingen barnlek vill jag lova! Första delen är riktigt, riktigt smal, med trappsteg som knappt går att gå på. Och mörkt är det. Sedan blir det lite bredare, med rejäla trätrappor. Men vilket avstånd det är mellan trappstegen. Jag fick ta i för kung och fosterland när jag klev upp. Väl uppe i tornet är det bara att njuta av utsikten! Och om jag hade haft kikaren med mig hade jag nog kunnat se huset jag bor i nu i sommar på andra sidan Vättern! Och sedan skulle man ju ner igen... Dagen efter kyrktornsäventyret hade jag (och syrran) en saftig träningsvärk i benen...

Utsikt från kyrktornet
Utsikt över prästgården
Öppet: maj-augusti (2011 är kyrkan öppen dagligen 7 maj-28 augusti, kl. 11-17)
Pris: 20 kr för vuxen, 10 kr för barn
Hitta hit: 3 km norr om hamnen på Visingsö.

Inga kommentarer: