tisdag 6 juli 2010

Citadellet i Landskrona

En helt vanlig (ledig) måndag i juli åkte jag för första gången i mitt liv, till Landskrona. Huvudmålet med färden till Landskrona var att se/besöka det berömda Citadellet. Jag har en viss förkärlek till gamla slott och kyrkor. Eller eg. gamla byggnader... Varifrån detta intresse har kommit det vet jag faktiskt inte. Men visst är det lite häftigt att befinna sig i en byggnad med flera hundra år på nacken. Och tänk om väggar kunde tala...

Citadellet som ligger i centrala Landskrona byggdes mellan 1549-1559 av kung Christian III som ett försvar mot de krigiska svenskarna. Landskrona och Skåne tillhörde ju fram till 1658 Danmark! Slottet/Citadellet är idag Nordens bäst bevarade 1500-tals fästning med dubbla vallgravar! Stilen är renässans.

Citadellet har även fungerat som fängelse under 1800-talet, och fram till 1940. Först var det fängelse för krigsfångar men här har även suttit livstidsdömda och lösdrivare. Det fanns även en tvångsarbetsanstalt för kvinnor. Fängelsebyggnaden är bevarad och öppen för besök.


Nu för tiden är Citadellsområdet ett mycket omtyckt rekreationsområde, mitt i staden! Inne på Citadellet finns även en museiutställning, hantverksbutik och café. Gillar man att fiska går det alldeles utmärkt i vallgraven. Fiskekort krävs dock.

Under sommaren har man möjlighet att gå på guidad visning av Citadellet! I år (2010) är kostnaden för en guidad visning 50 kr. Naturligtvis så kom jag lite för sent för att hinna med dagens sista guidade tur, men det ger mig ju bara ytterligare en anledning till att besöka Citadellet igen!

På fästningsvallarna runt Citadellet hittar man Sveriges äldsta koloniträdgårdsområde och här finns även Sveriges enda museikoloni!

Inga kommentarer: